دستمزد ۱۰ تا ۳۰ میلیونی برای هر قسمت سریال!!
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۸۷۱۵
دستمزدی که یک بازیگر درجه سه، در یک سریال شبکه نمایش خانگی طلب میکند حتما ۱۰ برابر یک نویسنده است. به ویژه برای نویسندهای که هیچ شغل دیگری ندارد و باید خرج زندگی و همسر و بچه را بدهد دستمزد بازیگران برای هر قسمت یک سریال
حامد عنقا با اشاره به نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون بیان کرد که این نرخ هنوز به نرخ مصوب کانون فیلمنامهنویسان نمیرسد و در سال ۹۸ برای هر قسمت ۱۰ میلیون تومان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چندی پیش کانون فیلمنامهنویسان با انتشار نرخنامهای، کف دستمزد نویسندگی هر قسمت از یک سریال برای تلویزیون را ۱۵ میلیون و در شبکه نمایش خانگی ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد. این نرخنامه که در زمان انتشار هم واکنشهایی را به همراه داشت، به نظر میرسد هنوز با شرایط واقعی حاکم بر فعالیت فیلمنامهنویسان به خصوص در تلویزیون فاصله دارد و صورت اجرایی پیدا نکرده است.
حامد عنقا نویسنده و تهیهکننده مجموعههای تلویزیونی درباره این نرخنامه گفت: آنچه که در نگاه تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی نسبت به دستمزد نویسندگان وجود دارد با این نرخنامه منطبق نیست.
وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی مبتنی بر عرضه و تقاضاست و به همین دلیل کمی نرخها بالاتر است همانطور که در تلویزیون عدهای از فیلمنامهنویسان مستثنا هستند. تلویزیون تا سال گذشته سقف برآوردی را در سطح دستمزدها برای فیلمنامهنویس در نظر میگرفت که به شکل عادی هر قسمت هشت میلیون تومان بود و این هشت میلیون سقف دستمزدها بود و این میزان به شکل خالص در اختیار فیلمنامهنویس قرار نمیگرفت و اگر کار به مشاور یا ناظر کیفی نیاز داشت، از این مبلغ کسر میشد.
فراز و فرود نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون
تهیهکننده «بر سر دوراهی» تصریح کرد: نویسندهای که از نظر تلویزیون اهمیت داشته باشد با همین هشت میلیون تومان برایش برآورد انجام میشد اما برخی از فیلمنامهنویسان (که البته فقط درباره سه یا چهار نفر حرف میزنم) که خودم جزو آنها نیستم به جهت اهمیتی که برای شبکه یا تهیهکننده دارند، کاری به برآورد تلویزیون ندارند و رقمی را با تهیهکننده فیکس میکنند. به طور مثال ما پروژهای داریم که پنج سال پیش دستمزد نویسنده برای هر قسمت آن ۲۲ میلیون تومان بوده است.
این نویسنده و تهیهکننده درباره اینکه تصویب یک سریال در شبکه یا سیمافیلم موجب این تفاوت خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: همه در یک شورا در سیمافیلم براورد میشود و وحدت رویه وجود دارد و تهیهکنندهای که برای فیلمنامهنویسی دستمزد بیشتری قائل میشود، این مابهالتفاوت با نرخ سیمافیلم را از کد دستمزد تهیهکنندگی خود یا از جای دیگر تامین میکند. البته این میان پروژههایی که اصطلاحاً میگوییم الف ویژه و الف فاخر طبیعتا از این نرخ دستمزدها فراتر هستند.
وی در بخش دیگر به نرخ دستمزد فیلمنامهنویسها در شبکه نمایش خانگی اشاره و اضافه کرد: در شبکه نمایش خانگی شرایط فرق میکند. تهیهکنندهای روی یک قصه سرمایهگذاری میکند و قیمتی که در دستمزدهای نویسندگی در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، تقریبا هیچ ربطی به تلویزیون ندارد و طبیعتا سطح دستمزدها خیلی بالاتر است حتی از نرخی که کانون فیلمنامهنویسان نیز تعیین کرده، بالاتر است.
نویسنده «هیولا» باید بیشتر از نرخ فیلمنامهنویسی بگیرند
نویسنده «پدر» با اشاره به سریالهایی مثل «هیولا» عنوان کرد: قطعا افرادی مثل پیمان قاسمخانی و امیر برادران برای سریالی مثل «هیولا» بیشتر از قسمتی ۳۰ میلیون گرفتهاند که البته باید هم بیشتر بگیرند، چون چند ده میلیارد تومان براساس ایده آنها سرمایهگذاری میشود.
وی با اشاره به نرخهایی که توسط انجمنهای صنفی تعیین میشود، اظهار کرد: کانون صدابرداران یا دیگر انجمنها هم از این نرخها برای اعضایشان اعلام میکنند ولی لزوما اینگونه نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد و بیشتر یک نظر مشورتی به اعضای صنف خودشان است.
تهیهکننده سریال «آقازاده» اضافه کرد: فیلمنامهنویسی که چند سال است کار نکرده، به قیمتهایی کمتر از این نرخها هم راضی میشود و قرارداد را امضا میکند، اگر امضا نکند کانون فیلمنامهنویسان ما مثل انجمنهای آمریکایی عمل میکند؟ کسی مشکلات معیشتی او را حل میکند؟
نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون قسمتی ۱۰ میلیون است
وی درباره نرخنامه نویسندگی در تلویزیون نیز اظهار کرد: رقم نگارش فیلمنامه در سال ۹۸ در حال تعدیل است ولی باز هم با این نرخنامه تفاوت دارد و شاید اکنون روی ۱۰ میلیون رسیده است.
عنقا با اشاره به اینکه هنوز این دستمزدها نسبت به بازیگران چندین برابر پایینتر است، گفت: متاسفانه دستمزدی که یک بازیگر درجه سه، در یک سریال شبکه نمایش خانگی طلب میکند حتما ۱۰ برابر یک نویسنده است. به ویژه برای نویسندهای که هیچ شغل دیگری ندارد و باید خرج زندگی و همسر و بچه را بدهد. به هر حال موفقیت یک اثر به واسطه کار اوست و فیلمنامه است که ضامن بقا و اعتلای کار میشود و نرخ دستمزد برای فیلمنامهنویس هرچقدر هم باشد باز هم کم است.
لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000ExV برچسب ها: سریال ، دستمزد ، سینما
منبع: بازار نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما