دستمزد ۱۰ تا ۳۰ میلیونی در هر قسمت از سریال
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۲۷۸۹
به گزارش وانانیوز،
چندی پیش کانون فیلمنامهنویسان با انتشار نرخنامهای، کف دستمزد نویسندگی هر قسمت از یک سریال برای تلویزیون را ۱۵ میلیون و در شبکه نمایش خانگی ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد. این نرخنامه که در زمان انتشار هم واکنشهایی را به همراه داشت، به نظر میرسد هنوز با شرایط واقعی حاکم بر فعالیت فیلمنامهنویسان به خصوص در تلویزیون فاصله دارد و صورت اجرایی پیدا نکرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حامد عنقا نویسنده و تهیهکننده مجموعههای تلویزیونی درباره این نرخنامه گفت: آنچه که در نگاه تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی نسبت به دستمزد نویسندگان وجود دارد با این نرخنامه منطبق نیست.
وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی مبتنی بر عرضه و تقاضاست و به همین دلیل کمی نرخها بالاتر است همانطور که در تلویزیون عدهای از فیلمنامهنویسان مستثنا هستند. تلویزیون تا سال گذشته سقف برآوردی را در سطح دستمزدها برای فیلمنامهنویس در نظر میگرفت که به شکل عادی هر قسمت هشت میلیون تومان بود و این هشت میلیون سقف دستمزدها بود و این میزان به شکل خالص در اختیار فیلمنامهنویس قرار نمیگرفت و اگر کار به مشاور یا ناظر کیفی نیاز داشت، از این مبلغ کسر میشد.
فراز و فرود نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون
تهیهکننده «بر سر دوراهی» تصریح کرد: نویسندهای که از نظر تلویزیون اهمیت داشته باشد با همین هشت میلیون تومان برایش برآورد انجام میشد اما برخی از فیلمنامهنویسان (که البته فقط درباره سه یا چهار نفر حرف میزنم) که خودم جزو آنها نیستم به جهت اهمیتی که برای شبکه یا تهیهکننده دارند، کاری به برآورد تلویزیون ندارند و رقمی را با تهیهکننده فیکس میکنند. به طور مثال ما پروژهای داریم که پنج سال پیش دستمزد نویسنده برای هر قسمت آن ۲۲ میلیون تومان بوده است.
این نویسنده و تهیهکننده درباره اینکه تصویب یک سریال در شبکه یا سیمافیلم موجب این تفاوت خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: همه در یک شورا در سیمافیلم براورد میشود و وحدت رویه وجود دارد و تهیهکنندهای که برای فیلمنامهنویسی دستمزد بیشتری قائل میشود، این مابهالتفاوت با نرخ سیمافیلم را از کد دستمزد تهیهکنندگی خود یا از جای دیگر تامین میکند. البته این میان پروژههایی که اصطلاحاً میگوییم الف ویژه و الف فاخر طبیعتا از این نرخ دستمزدها فراتر هستند.
وی در بخش دیگر به نرخ دستمزد فیلمنامهنویسها در شبکه نمایش خانگی اشاره و اضافه کرد: در شبکه نمایش خانگی شرایط فرق میکند. تهیهکنندهای روی یک قصه سرمایهگذاری میکند و قیمتی که در دستمزدهای نویسندگی در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، تقریبا هیچ ربطی به تلویزیون ندارد و طبیعتا سطح دستمزدها خیلی بالاتر است حتی از نرخی که کانون فیلمنامهنویسان نیز تعیین کرده، بالاتر است.
نویسنده «هیولا» باید بیشتر از نرخ فیلمنامهنویسی بگیرند
نویسنده «پدر» با اشاره به سریالهایی مثل «هیولا» عنوان کرد: قطعا افرادی مثل پیمان قاسمخانی و امیر برادران برای سریالی مثل «هیولا» بیشتر از قسمتی ۳۰ میلیون گرفتهاند که البته باید هم بیشتر بگیرند، چون چند ده میلیارد تومان براساس ایده آنها سرمایهگذاری میشود.
وی با اشاره به نرخهایی که توسط انجمنهای صنفی تعیین میشود، اظهار کرد: کانون صدابرداران یا دیگر انجمنها هم از این نرخها برای اعضایشان اعلام میکنند ولی لزوما اینگونه نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد و بیشتر یک نظر مشورتی به اعضای صنف خودشان است.
تهیهکننده سریال «آقازاده» اضافه کرد: فیلمنامهنویسی که چند سال است کار نکرده، به قیمتهایی کمتر از این نرخها هم راضی میشود و قرارداد را امضا میکند، اگر امضا نکند کانون فیلمنامهنویسان ما مثل انجمنهای آمریکایی عمل میکند؟ کسی مشکلات معیشتی او را حل میکند؟
نرخ فیلمنامهنویسی در تلویزیون قسمتی ۱۰ میلیون است
وی درباره نرخنامه نویسندگی در تلویزیون نیز اظهار کرد: رقم نگارش فیلمنامه در سال ۹۸ در حال تعدیل است ولی باز هم با این نرخنامه تفاوت دارد و شاید اکنون روی ۱۰ میلیون رسیده است.
عنقا با اشاره به اینکه هنوز این دستمزدها نسبت به بازیگران چندین برابر پایینتر است، گفت: متاسفانه دستمزدی که یک بازیگر درجه سه، در یک سریال شبکه نمایش خانگی طلب میکند حتما ۱۰ برابر یک نویسنده است. به ویژه برای نویسندهای که هیچ شغل دیگری ندارد و باید خرج زندگی و همسر و بچه را بدهد. به هر حال موفقیت یک اثر به واسطه کار اوست و فیلمنامه است که ضامن بقا و اعتلای کار میشود و نرخ دستمزد برای فیلمنامهنویس هرچقدر هم باشد باز هم کم است.
منبع: وانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان هم نبود!
نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در گونه کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کانال عصر ایران در تلگرام